قصتين قصيرتين
كانت ورقة خضراء يافعة
لغصن شجرة يتمتع بكل حيوية النبات
لذا لم تكن أبدا تخشى شدة الرياح
لغصن شجرة يتمتع بكل حيوية النبات
لذا لم تكن أبدا تخشى شدة الرياح
مر الوقت
وجاء الخريف
وسقطت الورقة
وذهبت أدراج الرياح
....
------------------------------------------------------------------------
2
شعر فجأة أنه منهك تماما
تتضارب في عقله كثيرمن الافكار
فهو كثير التفكير في حاله ومستقبله
ويحمل هم عمله وأحوال بيته وأهله
تتضارب في عقله كثيرمن الافكار
فهو كثير التفكير في حاله ومستقبله
ويحمل هم عمله وأحوال بيته وأهله
هو لا يتذكر آخر مرة جلس فيها يستمع الي نفسه
لذا قرر أن يغتلس برهة من الوقت .. لكي يخلو فيها بنفسه
سافر الي بلد ساحلي
ونزل في شقة بالدور العاشر
نظر وقت الغروب من شرفته التي تطل على البحر مباشرة
وجد الشمس ترسل أشعتها الذهبيه على مد الأفق
والبحر تتلألىء أمواجه
فتعكس صفحة السماء حتى يلتقيان في منتهى مد البصر
وجد الشمس ترسل أشعتها الذهبيه على مد الأفق
والبحر تتلألىء أمواجه
فتعكس صفحة السماء حتى يلتقيان في منتهى مد البصر
اخذه هذا المنظر البديع لبعض الوقت
ثم أحضر كرسي وجلس عليه
ثم قام بتشغل الموسيقى الهادئة التي إعتاد أن يسمعها وهو يرسم
ثم نظر مرة أخرى الي البحر
ثم تنهد
ثم أخذ نفس عميقا
ثم أغمض عينيه
ثم قام بتشغل الموسيقى الهادئة التي إعتاد أن يسمعها وهو يرسم
ثم نظر مرة أخرى الي البحر
ثم تنهد
ثم أخذ نفس عميقا
ثم أغمض عينيه
....
Comments
أولاً كل سنة وحضرتك طيب
ثانياً بجد حضرتك افقك واسع جداً
وربنا يوسع مداركك اكتر واكتر
باين على حضرتك كنت بتكتب القصتين دول ومزاجك رايق جداً
بجد خيالهم جميل وبالذات القصة التانية
لانها بتوصفنى فى بعض الاوقات
بجد جزاكم الله خير .
وماظنش قرأت أقصر منها :-)
لا تعلم سعادتي بتواصلك حيث كنت علي بالي طوال الاسبوع الماضي وتابعت ما تكتب رغم قلته
وفقك الله ولا تحرمنا من دعاءك وابداعاتك
وانت طيب
جزاكم الله خيرا على الثناء
وشرفتني زيارتك .. بالتوفيق
واللع انا مبسوط أن في قصة عجبتك .. ده شرف ليا .. بالتوفيق
شرف ليا زيارة حضرتك للمدونة المتواضعة .. بس شرف ليا اني آجي على بال حضرتك ولو للحظات مش اسبوع .. ربنا يا رب يرجعك لينا بالسلامة .. ونراك على خير .. والله انا سعيد جدا بالتواصل مع حضرتك .. بالتوفيق
بس مافهمتش من التدوينة هل حققتها أم لا؟
عموماً:ـ
إن كنت حققتها فهنيئاً لك وأنا متأكد إنها هاتكون فرقت معاك كتير
وإن لم تكن حققتها فأتمنى لك أن تحققها قريباً
وياسلام لو نكون مع بعض،بعد اما اتفرقنا في كل حاجة
أتمنى لك مزيد من التوفيق ومزيد من البهجة والسرور
رجاء:ـ إدعيلي كتير عشان انا محتاج لدعائك الفترة دي كتير جداً
وانا أكيد هادعيلك
كل عام و انت بخير
لك عندي تاج
يهمني اعرف اجاباتك عليه
جزاكم الله خير .. مش عارف انت نسيت تقول اسمك ولا ايه؟؟ .. ان مكنتش نسيت .. فمفيش غير شخص واحد بس هو اللي هيتعمد ميقولش اسمه .. مش عارف؟؟ .. بيبخل عليا بشرف ان اسمه يبقى عندي في التعليقات ولا ايه ؟؟.. على العموم ان كنت انت .. فتعليقك يسعدني الي لا نهاية وكلماتك.... / جزء محزوف عشان الناس متفهمش غلط / .. وعلى العموم يا سيدي انا معرفتش اسافر .. بقالي ثلاث سنين عايز اسافر لوحدي .. ومش عارف .. والسنه دي خططت للسفريه ومسفرتش برده.. فقلت اتخيل واكتب عوضا عن السفر .. بالتوفيق
وحضرتك بخير
وصل التاج
وجاري التفكير والرد والصياغة
فقط اريد بعض الوقت
جزاكم الله خر
سافر أخى
إن لم تستطع
ففى أثناء نومك
وأنت على سريرك
سافر حيث شئت
وليرتع فؤادك
حيثما أردت
فهذه الدنيا الفسيحة
خلقت لنا
لنعمرها
ولنجد فيها راحة من عناء السفر
لنكمل المسير
قبل أن ينقطع بنا السير
كل السير
ثانيا..دى خطوة تشجيعية بالنسبة لى لأنى كاتبة قصص كده لكنى احيانا اقول وهنزلها ليه
فالواحد اتشجع
ثالثا..فى رايى مش شرط السفر
امال النيل بيعمل ايه؟؟
كل سنة و انت طيب
رمضان كريم و عيد سعيد و شوال مفيد انشاء الله
يعني عشان نبقى غطينا كل الأعياد
ييا سيدي اختلف زي مانتا عايز
و برده أنا متفق معاك في حتمية اللقاء
عسى الله ان بالود يجمعنا انشاء الله قريبا
كل عام و أنت بخير
أنا أسف مفيش وقت أقرأ أي شيء ... بس وعد هفضي وقت و أقرأ القصتين بتوعك و هاعلق انشاء الله تاني ...
استناني اوعى تغير المحطة
Illustrative of the world arrogance and the atrocities committed against the Sudanese refugees by this criminal regime of Bubarak.
akhok abd elrahman
mohandes me3mary we la7ezt en elmanzoor bita3 elvilla gameel awy masha2a allah we ana 3aiz akhod cours max momken tedelnny we gazak allaho khairan
momken tesharafny we teshoof tasmeematy 3ala elblog alkhas bia
www.hamsawy.blogspot.com
التانية فيها خيال اكتر ومريحه للاعصاب
بس انا عاوز افكر حضرتيك لما كنت بتجلنا تجارة وانا في سنة تانيه
وديما كنت بتكون شايل شنطه وشعرك طويل
وكنت اتكلم معاك علي حاجات بتحصل في الجامعة مش عجباني وبعد كدا تعد تكلمني
بجد كانت ايام جميلة
وحضرتيك كنت و مازلت بابتسامة رائعه
انا كنت بحسدك اما تقولي كل شوية أنا مسافر لوحدي مش عارف فين .. قلبك جامد وبتعملها كتير .. فعلا الواحد ساعات بيسافر بعقلة وخياله لكن يبقى الواقع موجود امامه .. أنا نفسي اتكلم معاك .. من ساعة ماتجوزت .. وانت خلاص ..بجد يا ريت نتقابل..بالتوفيق
حضرتك كاتبة قصة .. ما شاء الله .. عايزين نرى الابداعات قريبا ان شاء الله .. والنيل والله جميل ..بس فعلا مش لاقي حته هادية وكويسة اقف فيها اصلا ابص على النيل ..ربنا يسامحهم .. بالتوفيق
I HOPE THE ALL WORLD STAND AGAINST THIS CriRminal, MUBARK IS The most notorious dictator , AND HIS END IS REALY BECOME VERY SOON
تحياتي لك أخي الكريم
القصة الأولى رائعة وموجزة ولكن تدل على معاني كثيرة
والقصة التانية عجباني أكتر
يمكن علشان بتحكيني أنا
جزيت خيراً
تقبل تحياتي
انت طلعت مؤلف كبير كمان
ماشاء الله ماشاء الله
بالنسبه لموضوع السفر فانا بفضل الله ماينفعش تعدي الاجازه الا لما اسافر مع الشله اللي انت عارفها
وبفضل الله بنرجع في موود احسن كتير من قبل السفر
انا مستعد اضغط عليهم ونستحملك وتيجي معانا السفريه الجايه
يلا نعمل خير فيك ونشجعك ومتخافش في اوقات كتير هتعرف تقعد فيها لوحدك
أولا عاوز اشكرك جدا على زيارتك لمدونتي، اللي هتتوقف بداية من يوم الخميس، واقولك اني كانت مفاجأة لي جميلة جدا إني آجي عندك واشوف مدونتك واكتشف حاجات مشتركة كتير جدا
اولا حبك لفيلم شاوشنك، واخواته من الافلام اللي عندك
ثانية شكل الفيلا اللي عاملها في القاهرة الجديدة هي نفس شكل الفيلا اللي اختراناها في القاهرة الجديدة
وحاجة تانية في موضوعاتك، حلوة اوي، خاصة كلمة حسن نافعة
مبسوط إني جيت عندي، ولي رجاء انك تزور مدونتي تاني وتقرأ موضوع فيها اسمه بتاع جرانين في ارشيف نوفمبر يمكن الموضوع يهمك، زي ما قلتلك قبل المدونة ما تتوقف
خالص تحياتي لذوقك العالي، وزيارتك لي
أحمد