قصتين قصيرتين

1












كانت ورقة خضراء يافعة
لغصن شجرة يتمتع بكل حيوية النبات
لذا لم تكن أبدا تخشى شدة الرياح

مر الوقت
وجاء الخريف
وسقطت الورقة
وذهبت أدراج الرياح
....

------------------------------------------------------------------------
2







شعر فجأة أنه منهك تماما
تتضارب في عقله كثيرمن الافكار
فهو كثير التفكير في حاله ومستقبله
ويحمل هم عمله وأحوال بيته وأهله
هو لا يتذكر آخر مرة جلس فيها يستمع الي نفسه
لذا قرر أن يغتلس برهة من الوقت .. لكي يخلو فيها بنفسه


سافر الي بلد ساحلي
ونزل في شقة بالدور العاشر

نظر وقت الغروب من شرفته التي تطل على البحر مباشرة
وجد الشمس ترسل أشعتها الذهبيه على مد الأفق
والبحر تتلألىء أمواجه
فتعكس صفحة السماء حتى يلتقيان في منتهى مد البصر

اخذه هذا المنظر البديع لبعض الوقت
ثم أحضر كرسي وجلس عليه
ثم قام بتشغل الموسيقى الهادئة التي إعتاد أن يسمعها وهو يرسم
ثم نظر مرة أخرى الي البحر
ثم تنهد
ثم أخذ نفس عميقا
ثم أغمض عينيه
....

Comments

ما شاء الله

أولاً كل سنة وحضرتك طيب

ثانياً بجد حضرتك افقك واسع جداً

وربنا يوسع مداركك اكتر واكتر

باين على حضرتك كنت بتكتب القصتين دول ومزاجك رايق جداً


بجد خيالهم جميل وبالذات القصة التانية

لانها بتوصفنى فى بعض الاوقات

بجد جزاكم الله خير .
عجبتنى القصة الأولانية أكثر

وماظنش قرأت أقصر منها :-)
أخي م أحمد شاهين
لا تعلم سعادتي بتواصلك حيث كنت علي بالي طوال الاسبوع الماضي وتابعت ما تكتب رغم قلته
وفقك الله ولا تحرمنا من دعاءك وابداعاتك
خالد
وانت طيب
جزاكم الله خيرا على الثناء
وشرفتني زيارتك .. بالتوفيق
محمود سعيد

واللع انا مبسوط أن في قصة عجبتك .. ده شرف ليا .. بالتوفيق
دكتور أحمد عبد العاطي

شرف ليا زيارة حضرتك للمدونة المتواضعة .. بس شرف ليا اني آجي على بال حضرتك ولو للحظات مش اسبوع .. ربنا يا رب يرجعك لينا بالسلامة .. ونراك على خير .. والله انا سعيد جدا بالتواصل مع حضرتك .. بالتوفيق
Anonymous said…
حاسس بيك جداً كم كنت تحتاج إلى هذه الخلوة
بس مافهمتش من التدوينة هل حققتها أم لا؟
عموماً:ـ
إن كنت حققتها فهنيئاً لك وأنا متأكد إنها هاتكون فرقت معاك كتير

وإن لم تكن حققتها فأتمنى لك أن تحققها قريباً
وياسلام لو نكون مع بعض،بعد اما اتفرقنا في كل حاجة

أتمنى لك مزيد من التوفيق ومزيد من البهجة والسرور

رجاء:ـ إدعيلي كتير عشان انا محتاج لدعائك الفترة دي كتير جداً
وانا أكيد هادعيلك
Anonymous said…
شاهنشي


كل عام و انت بخير

لك عندي تاج

يهمني اعرف اجاباتك عليه
اللي مقلش اسمه
جزاكم الله خير .. مش عارف انت نسيت تقول اسمك ولا ايه؟؟ .. ان مكنتش نسيت .. فمفيش غير شخص واحد بس هو اللي هيتعمد ميقولش اسمه .. مش عارف؟؟ .. بيبخل عليا بشرف ان اسمه يبقى عندي في التعليقات ولا ايه ؟؟.. على العموم ان كنت انت .. فتعليقك يسعدني الي لا نهاية وكلماتك.... / جزء محزوف عشان الناس متفهمش غلط / .. وعلى العموم يا سيدي انا معرفتش اسافر .. بقالي ثلاث سنين عايز اسافر لوحدي .. ومش عارف .. والسنه دي خططت للسفريه ومسفرتش برده.. فقلت اتخيل واكتب عوضا عن السفر .. بالتوفيق
منة الله

وحضرتك بخير

وصل التاج

وجاري التفكير والرد والصياغة

فقط اريد بعض الوقت

جزاكم الله خر
يحتاج اللب دوما لراحة
سافر أخى
إن لم تستطع
ففى أثناء نومك
وأنت على سريرك
سافر حيث شئت
وليرتع فؤادك
حيثما أردت
فهذه الدنيا الفسيحة
خلقت لنا
لنعمرها
ولنجد فيها راحة من عناء السفر
لنكمل المسير
قبل أن ينقطع بنا السير
كل السير
اولا..القصتين ممتعين

ثانيا..دى خطوة تشجيعية بالنسبة لى لأنى كاتبة قصص كده لكنى احيانا اقول وهنزلها ليه
فالواحد اتشجع

ثالثا..فى رايى مش شرط السفر
امال النيل بيعمل ايه؟؟
challenging_sam said…
يا عم شاهينشي ... فينك يا عم
كل سنة و انت طيب

رمضان كريم و عيد سعيد و شوال مفيد انشاء الله

يعني عشان نبقى غطينا كل الأعياد

ييا سيدي اختلف زي مانتا عايز
و برده أنا متفق معاك في حتمية اللقاء

عسى الله ان بالود يجمعنا انشاء الله قريبا

كل عام و أنت بخير

أنا أسف مفيش وقت أقرأ أي شيء ... بس وعد هفضي وقت و أقرأ القصتين بتوعك و هاعلق انشاء الله تاني ...
استناني اوعى تغير المحطة
david santos said…
The regime of Mubarak and his minions is every day to transgress human rights. More than 10,000 Sudanese refugees are arrested and more than 100 have been killed.
Illustrative of the world arrogance and the atrocities committed against the Sudanese refugees by this criminal regime of Bubarak.
hamsawy said…
alsalamo 3alikom
akhok abd elrahman
mohandes me3mary we la7ezt en elmanzoor bita3 elvilla gameel awy masha2a allah we ana 3aiz akhod cours max momken tedelnny we gazak allaho khairan
momken tesharafny we teshoof tasmeematy 3ala elblog alkhas bia
www.hamsawy.blogspot.com
يا دماغى said…
القصتان حلوين
التانية فيها خيال اكتر ومريحه للاعصاب
بس انا عاوز افكر حضرتيك لما كنت بتجلنا تجارة وانا في سنة تانيه
وديما كنت بتكون شايل شنطه وشعرك طويل
وكنت اتكلم معاك علي حاجات بتحصل في الجامعة مش عجباني وبعد كدا تعد تكلمني
بجد كانت ايام جميلة
وحضرتيك كنت و مازلت بابتسامة رائعه
hamsawy said…
ana 3aiz akhod kors max momken tsa3dny?
عبد الرحمن رشوان

انا كنت بحسدك اما تقولي كل شوية أنا مسافر لوحدي مش عارف فين .. قلبك جامد وبتعملها كتير .. فعلا الواحد ساعات بيسافر بعقلة وخياله لكن يبقى الواقع موجود امامه .. أنا نفسي اتكلم معاك .. من ساعة ماتجوزت .. وانت خلاص ..بجد يا ريت نتقابل..بالتوفيق
الفجرية
حضرتك كاتبة قصة .. ما شاء الله .. عايزين نرى الابداعات قريبا ان شاء الله .. والنيل والله جميل ..بس فعلا مش لاقي حته هادية وكويسة اقف فيها اصلا ابص على النيل ..ربنا يسامحهم .. بالتوفيق
david santos
I HOPE THE ALL WORLD STAND AGAINST THIS CriRminal, MUBARK IS The most notorious dictator , AND HIS END IS REALY BECOME VERY SOON
الساموراي الاخير ..وانت طيب يا باشا ..ايه يا عم ؟؟انت كل شوية مشغول مشغول ؟؟ مش هتفضلنا حتى شوية صغنتتين؟؟انا هحاول مغيرش المحطة قدر المستطاع .. بالتوفيق
حمساوي .. ببقى فرحان جدا أما أقابل واحد زمل .. المهم انا المكس اتعلمته من أخويا المبير لانه مهندس معماري .. وبعدين ان كملت مع نفسي ومن النت .. يا ريت أعرف انت خريج جامعة ايه؟؟ .. قسم عمارة عندنا في جامعة القاهرة بيعمل كورسات كويسة كبدايات .. أنا هنزل الكلية الاسبوع ده ممكن اسألك ان شاء الله على التفاصيل وابلغك .. بس مش عارف نتواصل ازاي .. يا ريت لو اعرف ميلك او تليفونك .. جزاكم الله خير
عمر جمال .. شرفتني زيارتك .. فكرتني بالايام الخوالي يا عمر .. أيام جميلة أوي .. جزاكم الله خيرا .. واتمنى اراك قريبا .. بالتوفيق
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تحياتي لك أخي الكريم
القصة الأولى رائعة وموجزة ولكن تدل على معاني كثيرة
والقصة التانية عجباني أكتر
يمكن علشان بتحكيني أنا
جزيت خيراً
تقبل تحياتي
ايه ده يا شاهنشي
انت طلعت مؤلف كبير كمان
ماشاء الله ماشاء الله

بالنسبه لموضوع السفر فانا بفضل الله ماينفعش تعدي الاجازه الا لما اسافر مع الشله اللي انت عارفها
وبفضل الله بنرجع في موود احسن كتير من قبل السفر

انا مستعد اضغط عليهم ونستحملك وتيجي معانا السفريه الجايه
يلا نعمل خير فيك ونشجعك ومتخافش في اوقات كتير هتعرف تقعد فيها لوحدك
أمير القلوب .. شرفت المدونة .. ةاتمنى ان تكررها
صح ولا غلط .. يا عم لامؤلف ولا حاجة .. ده من زوقك بس .. المهم انا اسافر معاكم؟؟هي وصلت لكده.. هي الفكرة مش اني اسافر مع حد .. طب منا بسافر برده .. بس اظن ان السفر الفردي هيبقى ليه متعة خاصة..بالتوفيق
Unknown said…
شاهنشي
أولا عاوز اشكرك جدا على زيارتك لمدونتي، اللي هتتوقف بداية من يوم الخميس، واقولك اني كانت مفاجأة لي جميلة جدا إني آجي عندك واشوف مدونتك واكتشف حاجات مشتركة كتير جدا
اولا حبك لفيلم شاوشنك، واخواته من الافلام اللي عندك
ثانية شكل الفيلا اللي عاملها في القاهرة الجديدة هي نفس شكل الفيلا اللي اختراناها في القاهرة الجديدة
وحاجة تانية في موضوعاتك، حلوة اوي، خاصة كلمة حسن نافعة
مبسوط إني جيت عندي، ولي رجاء انك تزور مدونتي تاني وتقرأ موضوع فيها اسمه بتاع جرانين في ارشيف نوفمبر يمكن الموضوع يهمك، زي ما قلتلك قبل المدونة ما تتوقف
خالص تحياتي لذوقك العالي، وزيارتك لي
أحمد

Popular Posts