ذكريات مضحكة عن أسئلة معضلة


انا كنت برتب غرفتي حسب تعليمات خفر سواحل شقتنا .. المهم وانا برتب الغرفة وجدت مجموعة من الاوراق كنت احتفظت بها من ساعة تخرجي .. وما إن وجدت هذه الأوراق إلا وانفجرت ضحكا - على فكرة أنا أحد مشكلاتي إني بضحك في أي وقت ومبعرفش أمسك نفسي خالص وده بيوقعني في مشاكل كتيير هبقى أحكيلكم عليها بعدين - المهم قعدت أضحك ضحك هستيري لدرجة إن أمي بقت تضحك على ضحكي

الورق ده كان عبارة عن بعض الامتحانات اللي كانت فيها شوية أسئلة بجد تهلك من الضحك .. كانت الأسئلة صياغتها عجيبة جدا .. لدرجة إني كنت بضحك في الامتحان بصوت عالي .. المهم هقولكم بعض الاسئلة ... خد عندك يا سيدي


السؤال الاول
تشير الدراسات السيكولوجية في علم الجمال الي ان المباني على اختلاف طرزها تحوي درجات متفاوته من الحياة والتعقيد تتناسب مع ما تتضمنة من خصائص معينة في النظام التشكيلي
في ضوء العبارة السابقة اشرح باختصار
العلاقة بين الادراك الوجداني الفطري وخصائص الحياة والتعقيد من حيث التفسير العلمي للظاهرة وكيفية عملها (نعم..هه..نعم)؟؟

السؤال التاني
تعددت طرق دراسة المجال المعماري من وجهة النظر الادراكية والسلوكية فيما بين الاتجهات التحليليه الادراكية مثل مدرسة الجيشتالت الفكرية والاتجاهات الاكثر علما في الجماليات البيئية مثل نظرية المرصد والملاذ لابلتون أو المصفوفة المعرفية لكابلن وكابلن( مش عارف ازاي) أو الاستثارة البيئية المثالية لبيرلاين أو غيرهم...ناقش
انا قعدت أقرأ السؤال ده ثلاث مرات كل ما اوصل لاخرة أنسى أوله وأقعد أضحك وبعدين أقرأه تاني ..وهكذا دواليب
طبعا انا السؤال ده ناقشتة مناقشة مقولكش .. في صفحتين .. بس ايه تناولته من حيث كينوناته الداخليه من خلال البعد البؤري للامان ياللي..على رأي صديقي
فضفضة


سؤال اخر
ينادي البعض ان ادراك المجتمع لفن العمارة يكون عن طريق الادراك الحسي وينادي آخرون أان الإدراك يكون ادراك ذهني...وضح مستعينا بأمثلة .. وطبعا الفرق جلي بين الادراك الحسي والذهني


حد فاهم حاجة؟؟
المهم انا هيبقى عندي تعليق عام عن هذه التدوينة .. بس بعدين بقى عشان مطولش عليكم

Comments

مبدئيا
اي نموذج ادراكي او معرفي او سلوكي يرتبط ارتباط وثيق بالقدرة الذهنية العالية القادرة علي الاستطالة والتحور لمجابهة اي من اشكال الانبثاق الفكري او الوجداني وسنجد هذا الامر يتكرر وبكثرة في النسق القيمي للمجتمع المتجذر في ثقافة فقدان الهوية
صباح الخيييييييييييييييير
ويللا مش مهم
بجد الرد اللي فات هوا الرد السليم على مثل هذه الأسئلة


وعلى فكرة انا خايف يا أحمد يكون الدكتور عامل الاسئلة دي مخصوص ليك

ولو انت ركزت شوية هتلاحظ انها عبارة
عن فوضى منظمة في شكل عبارات غير منظمة

هاهاهاها
استاذ مجدي..وحشني تعليقك..على العموم انا متفق معك الا في جزئية واحده وهي الانبثاق الفكري فأنا ارى من وجهة نظري الجيو بصريه ان الانبثاق الفكري أو الوجداني ناتج عن التكتل اللا منفتح لافكار العقل الباطن لكل شخص مكون لمجتمعات مفتقدة الهوية لانه كما تفضلت حضرتك مشكل للنسق القيمي للمجتمع في حد ذاته
وعلى العموم انا حبيت قولك صباح النووووووووووووووووور
سباعي....ما أنت طبعا لازم توافق استاذ مجدي في الرأي لانك من طائفة التجاريين المتعصبين ..اللي ما زلت احترمهم طبعا ..عشان هم كتييييييييير أوي ..مش عشان حاجه يعني...وما تحاولش تشوه صورتي كمعماري وتشكك في دراستي كمان..بالتوفيق
Anonymous said…
،،،،،،،،، ذكريات ،،،،،،،،،
لما الواحد ييجي في دماغه كلمة ذكريات
مفيش موقف بعينه أو ذكريات بعينها بتحضره

ولكن يجب أن يكون هناك موقف مشابه أو كلمة معينة تفكرك بالذكريات
وتحس إنها زي اللينكات أول ما تدوس عليها تروح للمواقف وتتذكرها

فمثلا مثل ما هو موضح في التدوينة أول ماشوفت ورقة الامتحان إفتكرت الذكريات حول هذا الموقف
مثلاً:الدراسة ورخامتها،زنقة الوقت في المذاكرة،الامتحان وصعوبته والوقت ...وهكذا المناخ المحيط بالذكرى

ولكن اليوم تنظر لها بضحك والظروف المحيطة مختلفة تماما
تجد أن كل شيء يتغير وكل الظروف تتغيير

لكن ما شعرت به حينما قرأت التدوينة هو الذكريات الجيدة التي نتمني أن يعود منها ولو القليل ولكنها للأسف تحولت للأسوأ عكس الحال ما هو في التدوينة
لو حضرتك كنت جبت الأسئلة دي لأي حد من المملكة التجارية العظيمة
كان أكيد هيجوبك عليها
معلش مش فاضي أجاوب عليها
هبقى أبعت واحد من سنة أولى
رمزي..أنا مش مصدق عنياي ..ياااااااااااااه ..وكمان تعليق الصراحه في الجون مينفعش يترد عليه في تعليق - ده عايز تدوينه لواحده..بس بجد يا رمزي انت اشرت اللي جزء مهم جدا هو ان الذكريات ليست احداث فقط ولكنها قالب من المشاعر والشجون والاحاسيس والفرح..نسترجعها مع استرجعنا للحدث..ومن ثم تنعكس على حالتنا في الحاضر..بالتوفيق يا أحمد وعقبال المدونة بقى والعروسه..قريب عشان خاطري ماشي
قطب..أزيك يا غالي..والله يا حوده يظهر في غزو على المدونه من قبل المملكه التجاريه العظيمة..كل اللي علقو من تجارة..على العموم انا أثق في قدرات اهل تجارة العلميه وده كان واضحا وجليا في رد أستاذ مجدي عميد التجاريين الذي أعزه وأحترمه كثيرا .. بالتوفيق
Anonymous said…
خد اللينك ده يمكن تلاقي فيه حل المشكلة

http://bmadvice.blogspot.com/
شكرا يا رمزي..المشكله اتحلت
mo'men mohamed said…
طب فى ترجمة ملحقة بالموضوع ده عشان نفهم
السلام عليكم
واضح ان كل الناس فاهمه الاسئلة اللي اتقالت في الامتحانات بتاعتك ياصديقي الا انت

يعني المشكله فيك انت

مع انك كنت عاملي فيها معماري كبير وكل شويه تربي شعرك وحركات

اتعلموا مننا معشر تجاره استحاله كنا نسيب سؤال فاضي من غير مانكتب فيه ابداعتنا وربك كان بيسترها
بن توفيق said…
انتو كنتوا بتاخدوا الحاجات دى فى هندسة

الحمد لله انى فى تجارة ... :)
الحمد لله أنا كنت هاشك ان رجالة تجارة هيستفردوا بيا، بس لقيت ليا شريك فى صراع الحياة مع اهل تجارة.

على أى حال أنا عامل هدنة مع السباعى لغاية ما يمر من ظروف انشغالاته على خير ان شاء الله وسالتزم بالهدنة حتى آخر لحظة وقطرة صبر.


ملحوظة على جنب كده ملهاش علاقة باى حاجة:
شاهنشى هوا ايه اللى انت كاتبه ده؟؟ ياريت تفسير!!!
الحمد لله على نعمة الإسلام ونعمة العقل
هههههههههههه
أستاذ مؤمن .. نورت المدونه ..هو مفيش ترجمه ولا حاجه بس التدوينه الجايه ممكن توضح كتير ان شاء الله
وائل..حتى انت يا صديقي العزيز بتشكك في قدراتي العلميه المعماريه..يظهر ان انتماءك لاهل تجاره جعلك متحفز لدرجة انك تريد اخفاء الحقايق ..والايام بيننا
بن توفيق .. من أهل تجاره الطيبين ..مش زي ناس تانيه شررين..الحمد لله انك في تجاره..والحمد لله اني خريج هندسه
دكتور جعلي..أزيك يا جعجوعي..انا مش هرد عليك عشان انت مريض..شفالك الله وعافاك .. وعلى العموم ربما التفسير تجده في التدوينة القادمة... الحمد لله على نعمة الاسلام والعقل .. ماشي يا جعجوعي .. الحسابة بتحسب .. بالتوفيق
واحشنى ياأبو شاهين
أخبارك ايه
عارف لو جيت متأخر يوم الحد الجاى
عايز أشوفك
مش كدا

مش بقولك عمارة دى أسهل قسم
دى حتا الأسئلة بالعربى
:)
Anonymous said…
ايه ياعم الفوضى هتدون وتعلق على نفسك كمان فوضى والله على فكر أنا ضحكت عليك وأنا أقراء التدوينه وده راجع الى القدرة الذهنية العالية القادرة علي الاستطالة والتحور لمجابهة اي من اشكال الانبثاق الفكري او الوجداني وسنجد هذا الامر يتكرر وبكثرة في النسق القيمي للمجتمع المتجذر في ثقافة فقدان الهوية
وعموما الضحك كويس علشانك ياهندسه
عبد الرحمن رشوان..انت اللي واحشني أوي أوي أوي بجد ..الاحد الماضي اول ما دخلت سألت عليك وزعلت جدا أما قالولي أنك مشيت..وبرده عايز تفهمني أن العمارة سهلة..واتصالات صعبه..كل ميسر لما خلق له

أحبك في الله
انتباه يامعلمين .. اسلام ابو الفتوح شخصيا معلق ..ده شرف كبير ليا..واهم حاجه يا استاذ اسلام انك ضحكت..عشان ضحكتك عندي بالدنيا..بالتوفيق
Anonymous said…
أنا بس دلوقتى عرفت هما ليه لغوا البيات فى قسم عمارة لأنه و ببساطه الأسئلة دى مينفعش يتجاوب عليها غير فى قعدة حشيش و لا مؤاخذه
ربنا يهديكوا ضيعتوا البلد لأن انتو فى الأخر اللى بتينوا مبانيها
Anonymous said…
هههههههه
هو ايه دا اصلا ولا مادة ايه
الحمد لله ماعندناش الكلام دا
بس هيا اسئلة تموت من الضحك .....وتسقط
والعياذ بالله

Popular Posts